5 tips voor een efficiënte SEO

5 tips voor een efficiënte SEO

Alvorens in detail in te gaan op de materie, beginnen we even met de basis. SEO, wat is dat precies? Search Engine Optimization (of natuurlijke referentie) is het geheel van technieken die ingezet worden om de positie van een website, een webpagina of een applicatie te verbeteren op zoekmotoren.

Waarom inzetten op SEO?

Een website hebben is goed, de juiste bezoekers op uw website krijgen is beter. Bezoekers die op uw website komen dankzij SEO kosten u niets. Wanneer Google uw website op de resultatenpagina toont (SERP: Search Engine Result Page), betaalt u hiervoor niets. Als eerste getoond worden op zoekmotoren is vergelijkbaar hebben met een gratis winkel op een bekende winkelstraat. Wie zou dit niet willen?
Het belangrijkste doel van SEO is om op de eerste plaats te worden getoond bij de resultaten wanneer internetgebruikers zoeken naar voor uw sector belangrijke woorden. En het is net daar waar SEO moeilijk wordt.

Tips om nooit te vergeten

1. Kwaliteitsvolle content

Om visibiliteit te creëren is het belangrijk om kwaliteitsvolle content op uw website te plaatsen, die bezoekers interessant vinden. In 2012 lanceerde Google het Panda-algoritme, waarmee Google websites met kwaliteitsvolle en unieke content meer wilt promoten.

Wat mag u zeker niet doen:

  • Content dupliceren (zowel van de eigen website als van externe websites).
  • Automatisch content laten creëren met behulp van programma’s en die teksten aanpassen door hier en daar wat woorden te vervangen.
  • Keyword Stuffing, wat zoveel betekent als het volproppen van de website met keywords zonder dat ze deel uitmaken van een groter geheel of zinvol zijn in de tekst. De algoritmes van Google zijn intelligent genoeg om deze praktijken te herkennen en te bestraffen.

Samengevat is het beter om de voorkeur te geven aan kwaliteit dan aan kwantiteit. Denk altijd eerst aan de gebruiker. Het is de internetgebruiker, die er dankzij zijn/haar gedrag voor zal zorgen dat uw website een goede ranking krijgt bij de zoekresultaten. Kwaliteitsvolle content zal ook sneller worden gedeeld en hoe meer uw inhoud gedeeld (en dus gezien) wordt, hoe hoger uw domain score wordt.

2. Gebruik relevante keywords

Dit is zeker een van de meest gecompliceerde aspecten van SEO. De keuze van trefwoorden zal uiteraard invloed hebben op de inhoud van uw website en uw communicatiestrategie. Daarom is het van essentieel belang om het nodige belang aan dit thema te hechten.. Bovenal moet je je kunnen verplaatsen in je potentiële klanten en prospecten. Welke zoekwoorden zouden ze waarschijnlijk gebruiken om uw product te vinden? Het is daarnaast ook belangrijk om een gulden middenweg te vinden tussen zoekwoorden met een hoge concurrentiegraad zoekwoorden waarmee het moeilijk is om je te positioneren omdat de concurrentie sterk is, en zoekwoorden die minder klikken genereren, maar waarop je je gemakkelijker kunt positioneren.

3. Update regelmatig de content

Een website die nooit wordt aangepast, zal weinig verbetering zien in de natuurlijke referentie. Bovendien op de dag van vandaag is content heel snel alweer verouderd. Het is dus belangrijk om die op regelmatige basis up te daten. Voor bepaalde websites is het echter geen sinecure om de inhoud eenvoudig aan te passen, voor deze websites is het sterk aan te raden om een tabblad ‘nieuws’ of ‘blog’ toe te voegen. Op deze manier kan het merendeel van de website statisch blijven, maar kunt u toch op deze pagina’s zelf nieuwe content toevoegen en inspelen om bepaalde zoekwoorden.

4. Let op de snelheid van uw website

In juni 2021 kwam Google met een nieuwe update: Google Page Experience. Sinds deze update analyseert Google de snelheid van uw website op basis van verschillende criteria. Waarvan er drie bijzonder belangrijk zijn om goed te scoren op zoekmotoren:

  • Largest Contentful Paint: de laadtijd van een webpagina, die moet volgens Google minder dan 2,5 seconden bedragen.
  • First Input Delay: de tijd tussen de klik van de gebruiker om naar een pagina te gaan en het leesbaar worden van de pagina. Dit mag niet meer zijn dan 100 milliseconden.
  • Cumulative Layout Shift: deze parameter meet de visuele stabiliteit van een pagina tijdens het laden van de pagina.

Het is dus belangrijk om aandacht te besteden aan deze punten vooraleer de website online te plaatsen. Indien dit niet het geval is, bestaat de kans dat Google je website hierop afstraft en dit een negatief effect heeft op de natuurlijke referentie van de website. Denk er ook aan dat een trage website ervoor zorgt dat bezoekers niet op je website willen blijven.

5. User experience

In 2022 is de kans groot dat, in welke sector u ook actief bent, uw directe concurrenten ook op internet aanwezig zullen zijn. Het is daarom essentieel om een performante, ergonomische website te hebben, met kwalitatieve inhoud en een correcte laadtijd, zonder het responsive aspect uit het oog te verliezen. De gebruiker is koning en zonder hem kun je niet op de 1e plaats in de SERP staan. Je moet er dus voor zorgen dat het goed voelt op je site. En de conversies zullen vanzelfsprekend volgen.

6. Bonustip

Wees geduldig! SEO, is voornamelijk een kwestie van geduld en finetuning.

Let’s ad together?

Heeft u een vraag of een project in gedachten? Neem contact op met onze creatievelingen, strategen, accounts en management.