Een brainstorm. De makkelijke manier om moeilijke situaties te ontmijnen.

Een brainstorm. De makkelijke manier om moeilijke situaties te ontmijnen.

Wil je een maximum aan ideeën verzamelen in een minimum aan tijd? Dan is een brainstorm een zeer geschikte techniek. Hierbij verzamel je een groepje medewerkers rond de tafel, liefst met verschillende achtergronden en functies. Of je nu een origineel concept zoekt voor een communicatiecampagne, een naam wil vinden voor een nieuw product, of een structureel probleem in je onderneming wil oplossen: in twee hoofden huizen altijd meer ideeën dan in één hoofd. Dus als je drie, vier, vijf of zelfs meer hoofden samenbrengt, zullen de ideeën je om de oren vliegen. Het doel is dus om tijdens een brainstormsessie ieders creativiteit optimaal te benutten.

Een brainstorm, hoe doe je dat?

Voor een geslaagde brainstormsessie zijn enkele factoren essentieel. Je maakt de groep best niet te groot maar wil vooral gemotiveerde deelnemers, die open durven spreken. Tegelijk wil je een creatieve ingesteldheid en respect voor de spelregels. Tot slot zijn ook de confrontatie met de werkelijkheid en een goeie follow-up belangrijk.

Een kleine groep gemotiveerde medewerkers

Vergis je niet: een brainstorm vraagt veel energie van alle deelnemers. Ze moeten in hun kennis graven, zich emotioneel engageren, hun verbeelding de vrije loop laten gaan en zeker niet onbelangrijk: vrijuit hun hersenspinsels durven delen met de groep. Kies dus liefst voor vrijwillige deelnemers, want voor een efficiënte brainstorm heb je mensen nodig die écht naar oplossingen willen zoeken.

Hoe creëer je de ideale omstandigheden om creativiteit te stimuleren?

Voor je de breinen laat stormen, neem je best even de tijd om aan de deelnemers uit te leggen waarom ze precies rond de tafel zitten, en wat je van hen verwacht. Doe het probleem dus uit de doeken, maar focus vooral op het vinden van oplossingen. Maak er een spel van. Je hebt dan een spelbegeleider nodig. Een gids of ontmijner die de sessie op het juiste pad houdt, en elke deelnemer weet te triggeren om onbelemmerd creatief te denken.

Vrijuit spreken

Een sessie waarbij iedereen kritiek begint te uiten op elk idee, is dodelijk voor de energie van een groep. Een handig middeltje om de creativiteit niet af te remmen is om de brainstormsessie in fases op te delen. De fase waarin iedereen ideeën spuit, scheid je daarom duidelijk af van de fase waarin ideeën worden geëvalueerd. Uiteraard zullen deelnemers al in de eerste fase de drang voelen om ideeën te evalueren. Een goeie manier om dat gedrag te onderdrukken, is om de selectiecriteria pas na de eerste fase uit de doeken te doen. Zo kan iedereen ongehinderd alle mogelijke ideeën op tafel gooien, zonder waardeoordeel. Pas in een tweede fase mag je overgaan naar het kritisch bekijken van de ideeën. Zorg altijd voor opbouwende kritiek: vermijd "dit vind ik goed, dat vind ik slecht", maar vraag om argumenten zodat je ideeën kan analyseren en sterker maken.

De confrontatie met de werkelijkheid

In deze fase vraag je de deelnemers om hun ideeën af te stemmen met de werkelijkheid. Wat zijn de sterktes en de zwaktes? Is het idee volledig in lijn met de opdracht van de brainstorm? Is het realiseerbaar? Je gaat het kritische denken van je deelnemers in deze fase dus maximaal gebruiken, niet om ideeën af te breken, maar wel om de positieve en negatieve aspecten van elk idee op te lijsten.

Zoveel ideeën. En nu?

Een brainstormsessie is pas zinvol als er ook een goeie follow-up aan gekoppeld wordt. Heb je een lijstje met weerhouden ideeën? Deel dit dan met de rest van je bedrijf. Wat zijn de volgende stappen? Hoe kan je deze ideeën realiseren? Kunnen ze nog verbeterd worden? Tegelijk is dit een blijk van erkenning voor het werk van de deelnemers, en wek je er de nieuwsgierigheid mee op van medewerkers die geen brainstormervaring hebben.

Wil je met jouw project een gevoel van eenheid creëren bij je medewerkers? Vertrouw je communicatiebudget dan toe aan een agentschap dat dit kan waarmaken. Neem contact op voor een afspraak.

Let’s ad together?

Heeft u een vraag of een project in gedachten? Neem contact op met onze creatievelingen, strategen, accounts en management.