De huisstijlgids. Heb je het echt nodig en waarvoor dient het?

De huisstijlgids. Heb je het echt nodig en waarvoor dient het?

Een huisstijlgids is een waardevol referentiedocument dat alle regels en instructies verzamelt van de communicatie-elementen van jouw merk. Het zorgt ervoor dat je merk steeds homogeen en coherent overkomt, op alle mogelijke communicatiedragers die je in je campagnes of elders nodig hebt.

Of het nu gaat om briefpapier, een e-mailing, een advertentie, de bestickering van een wagen ... Wie er ook mee aan de slag gaat, als je huisstijlgids gevolgd wordt, zal je imago of identiteit overal herkend worden. Een huisstijl creëren en hem in een huisstijlgids vastleggen is daarom fundamenteel, want het bepaalt het beeld dat consumenten van je merk krijgen.

De elementen van een huisstijlgids

Logo

Het logo is de sleutel van je visuele identiteit. Je hebt vast al ’s ergens gezien hoe een logo vervormd of zelfs onleesbaar werd. Zoiets kan je natuurlijk missen als kiespijn. Daarom legt een huisstijlgids piekfijn uit hoe jouw logo mag gebruikt worden.

Typografie

Naast een logo is ook een lettertype voor een merk essentieel. Het juiste gebruik van een lettertype zorgt er zelfs voor dat klanten je merk herkennen zonder dat ze je logo zien. In je huisstijlgids leg je niet enkel vast welk lettertype (of lettertypes) jouw merk hanteert, je bepaalt ook de typografische en design-regels.

Kleuren

Vaak wordt het kleurenpalet van een merk beperkt tot enkele kleuren. Zo wordt je merk makkelijker en sneller herkend. In je huisstijlgids vermeld je onder meer welke kleuren voor je logo gebruikt kunnen worden en welke niet.

Meer dan een logo

Bepaalde merken hebben naast hun logo ook een icoon of mascotte, vaak om een eigen identiteit te geven aan een product of dienst. Ook hiervoor worden de spelregels vastgelegd in de huisstijlgids. Want je merkidentiteit herken je ook in je icoon of mascotte.

Beeldmateriaal

Het soort beelden dat je in je communicatiecampagnes gebruikt vormt eveneens een onderdeel van de identiteit van je merk. Het komt daarom vaak voor dat een huisstijlgids uitlegt welke stijl van beelden je merk gebruikt. Hiermee zorg je ervoor dat je merk herkenbaar is vanaf het eerste oogcontact.

Gebruik van elementen

Alle elementen van je huisstijl moeten steeds op eenzelfde manier gebruikt worden. Proporties, onderlinge afstanden en andere regels worden daarom nauwkeurig vastgelegd in je huisstijlgids. Zo wordt bijvoorbeeld bepaald wat de afstand moet zijn tussen logo en baseline, welke marges er gebruikt worden en zo meer.

Voor ons is een stevige huisstijlgids:

Eenvoudig en efficiënt

De informatie die iemand zoekt in een huisstijlgids moet makkelijk te vinden zijn. Altijd recht op het doel af. Regels moeten helder, bondig en precies zijn. We vermijden te lange paragrafen zodat opmaak en creatie snel en efficiënt kunnen gebeuren.

Kenmerkend

Meer nog dan andere dragers is je huisstijlgids dé vertegenwoordiger van je huisstijl. Van elke pagina moet je merkidentiteit spatten. Gebruikers moeten ondergedompeld worden in je merk en duidelijk zien hoe de grafische codes ook hier nauwkeurig worden toegepast.

Coherent

Van de eerste tot de laatste pagina moet je merk met één en dezelfde stem spreken. De opmaak van je huisstijlgids moet daarom consistent en goed gestructureerd zijn. Zo verhoog je bovendien de leesbaarheid en bruikbaarheid ervan.

Uniek

Je merk is uniek, je merkidentiteit is uniek, en dus is ook je huisstijlgids uniek. Daarom zien geen twee huisstijlgidsen er hetzelfde uit. Elke pagina ademt je identiteit uit en demonstreert hoe je alle regels toepast.

Negeer het belang van goede huisstijlgids niet. Want een sterk merk steunt op een zorgvuldig afgelijnde huisstijl. We staan je graag bij met advies.

Let’s ad together?

Heeft u een vraag of een project in gedachten? Neem contact op met onze creatievelingen, strategen, accounts en management.