Social media. Het wondermiddel om je business te boosten?

Social media. Het wondermiddel om je business te boosten?

Het is intussen al meer dan een decennium geleden dat we het tijdperk van de communicatie verlieten en het tijdperk van de conversatie betraden. Vandaag is een mooie foto op een affiche niet noodzakelijk de beste manier om je doelgroep te benaderen, maar gebruik je die foto om met je doelgroep te interageren op de sociale media.

Zelfs wie niet happig is op nieuwe technologieën kan er niet meer omheen: een onderneming kan simpelweg niet bestaan zonder aanwezig te zijn op sociale netwerken. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze hun socialmedia-accounts kunnen benutten om hun business te ontwikkelen. Hoeveel merken hebben een Facebook-pagina, gewoon omdat hun concurrenten er ook een hebben? Hoeveel bedrijven zien de kracht van social media niet in, of weten niet hoe ze "social" kunnen inzetten in hun voordeel? Hoeveel ondernemingen hebben een community, maar doen er niets mee?

In dit artikel vertellen we je hoe een goede socialmediacampagne het imago en de ontwikkeling van je onderneming versterkt.

Je klanten vind je op de sociale netwerken!

Of het nu om privé- of professionele redenen is, iedereen heeft tegenwoordig minstens één socialmediaprofiel. Dus ook je huidige én potentiële klanten. Laptop, tablet, smartphone, noem maar op: dag na dag neemt hun schermtijd toe. Steeds meer tijd wordt gespendeerd op Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest... Dat maakt deze media de uitgelezen plaatsen om makkelijk met je doelgroep te communiceren.

Dankzij de socialmedia-accounts van je merk kan je een relatie opbouwen en onderhouden met je doelgroep. Een community heet dat vandaag, en het is een bijzonder krachtige tool om je business te ontwikkelen. Want door regelmatig met je community te interageren, hen boeiende en relevante content voor te schotelen, hen te laten voelen dat je dicht bij hen staat en hen begrijpt, blijf je makkelijker top-of-mind.

Bovendien kunnen de onderlinge interacties tussen de leden van jouw community je merk verder verrijken. Commentaren, tips, advies ... Content die jouw community zelf maakt, trekt nieuwe leden aan. Zo ontdekken nieuwe mensen jouw merk. Bingo!

Je pagina zorgt dat je klanten je beter kennen

Met een goede socialmediastrategie worden je social accounts plaatsen waar je minder afstandelijk kan communiceren dan bijvoorbeeld in een e-mail of een persbericht. Op Facebook of Instagram kan je origineel en authentiek uit de hoek komen, de waarden van je merk makkelijk in de verf zetten, praten met je community, een meer persoonlijke inkijk in je onderneming geven...

Sociale media bieden je dus een unieke kans om je Unique Value Proposition te tonen: als merk maak je een belofte aan je klant, waarmee je hoopt hem te overtuigen om voor jou te kiezen, en niet voor een concurrent. Het is dus essentieel dat je je onderscheidt van je concurrenten met een eigen digitale identiteit.

Uw pagina zorgt ervoor dat uw klanten u beter leren kennen.

Wanneer ze goed is opgemaakt op basis van een solide strategie, dan wordt uw pagina een communicatiekanaal dat toegankelijker en persoonlijker is dan een e-mail of een persbericht. Op Facebook of Instagram kunt u uw creativiteit wat meer de vrij loop laten, kunt u uw merkwaarden op een originelere manier naar voren schuiven, kunt u in dialoog treden met uw community, en een persoonlijkere kant laten zien. De sociale media bieden met andere woorden een unieke kans om uw Unique Value Proposition in de kijker te zetten, waarmee u de consument overtuigt om eerder voor uw product en dienst te kiezen dan dat van een ander. Vandaag is het bijzonder belangrijk om u te onderscheiden van uw concurrent en met een eigen digitale identiteit zet u grote sprongen in de juiste richting.

De beste manier om je content te delen

Contentmarketing is de hoeksteen van een stevige digitale strategie. Sociale media zijn jouw perfecte bondgenoot om bijvoorbeeld een artikel in de pers extra reikwijdte te geven, om het te laten delen door je community die er waarschijnlijk ook nog ’s zelf z’n zegje over wil doen. Of denk je eraan om gedurende één week een tv-spot uit te zenden? Met je socialmedia-accounts verleng je de levensduur van je spot.

Bezoekers van je pagina zijn bezoekers van je website

Er zijn talrijke manieren om bezoekers naar je website te lokken. Radiospots, zoekmachines en natuurlijk ook sociale media. Door voortdurend nieuwe content op je accounts te publiceren, verhoog je aanzienlijk je kansen om nieuwe bezoekers naar je website te lokken én om ze te doen converteren naar prospects en klanten. Weet je met een van je posts viraal te gaan? Dan zullen ook de bezoekersaantallen van je website door het dak gaan.

Alles is meetbaar

Je activiteit op sociale media meten is een onmiskenbaar voordeel. Zo maak je er geen vrijblijvende activiteit van, maar spreek je van socialmediamarketing. Cijfers zorgen ervoor dat je je strategie kan aanpassen, verfijnen en verbeteren. Genereer je meer impact of Facebook of Instagram? Welk type content levert het meeste interactie op? Wat deelt je community het liefst met anderen? Door je community beter te leren kennen, kan je ze producten en diensten leveren die beter op hun behoeftes aansluiten. En dat heeft natuurlijk een positieve impact op je zakencijfer.

Overtuigd? Profiteer dan van de expertise van ons team dynamische en ervaren consultants. Ze pikken er de voor jou meest relevante sociale netwerken uit, bepalen een sterke strategie, optimaliseren de interactie met je community, en verhogen zo het verkeer naar je socialmedia-accounts en je website.

Let’s ad together?

Heeft u een vraag of een project in gedachten? Neem contact op met onze creatievelingen, strategen, accounts en management.